Jak začít podnikat s rolovanou zmrzlinou

podnikání s rolovanou zmrzlinou

Rolovaná zmrzlina - jak jsme se poznali

Loni v červenci jsem se vydal do Mikulova na pár dní na dovolenou. Morava je krásná a víno lahodné. Jedna věc mě ale zaujala o něco víc než ty ostatní – rolovaná zmrzlina. Pro mě a většinu ostatních kolemjdoucích to bylo něco nového, něco takového jsem nikdy neviděl. Zmrzlinu jsem si tedy za 85 korun koupil a okamžitě se zamiloval.

Po návratu domů jsem otevřel google a začal hledat. V mém městě nic tak zajímavého nebylo, tak jsem se rozhodl že to napravím. Spočítal jsem si pořizovací náklady a návratnost investice a byl jsem velmi překvapen. A teď je únor 2020 – neuběhl ani rok a já jsem těsně před otvíračkou svého podniku v Jihlavě. Kde začít? Jaká je návratnost investice? Vyplatí se to vůbec? To a mnoho dalšího vám prozradím v tomto článku.

Tradiční vs. rolovaná zmrzlina

Rolovaná zmrzlina je úplně jiná než klasická kopečková nebo točená zmrzlina, kterou najdete na každém rohu. Zaprvé se vyrábí z kvalitních surovin. Není to přášek rozmíchaný s mlékem a vodou, ale smetana s čerstvým nebo mraženým ovoecm. A na tom se odráží také cena. Oproti klasické točené zmrzlině nebo i gelatu. Výroba jedné zmrzliny vyjde zhruba na 15 – 30 korun. Prodává se potom v rozmezí mezi 60 a 120 korunami. A lidé jsou více než ochotni tuto sumu zaplatit.

Tradiční zmrzlinou již dnes nikoho nezaujmete. Chce to něco nového, svěžího, lahodného co zaujme na Instagramu. To přesně je rolovaná zmrzlina. U tradičních zmrzlinových stánků, víceméně spoléháte na to, že někdo půjde kolem a dostane na zmrzku chuť a tak si ji zakoupí.

Rolovaná zmrzlina oproti tomu je něco, co mnoho lidí nezná a bude to chtít vyzkoušet. TOmu je také třeba přizpůsobit marketingovou kampaň. Lidé budou ochotni cestovat přez půl města pro vaši zmrzlinu, pokud bude produkt opravdu kvalitní. Získat si zákazníky tak není velký problém. Udržet si je a zajistit, aby se vraceli je už jiná pohádka.

Pořizovací náklady

To, co mě nejvíce překvapilo, když jsem začínal přemýšlet o tomto podnikání, byla právě cena. Vše potřebná se dá zařídit za 100 000 korun. Za to si nepořídíte skoro ani kvalitní stroj na točenou. Samozřejmě v rovnci je mnoho proměnných. Záleží na vaší koncepci, přístupu, místu i na tom, jestli chcete prodávat ze stánku nebo si zařídit kamené prostory.

Já se rozhodl pro možnost druhou a do svého sortimentu jsem zahrnul mimo zmrzlini kávu, dorty, limonády a tak dále. Vaším největším nákladem budou pravděpodobně prostory. Já si pronajmul malo u prodejnu o prostoru 5×5 metrů za nějakých 6 000 korun za měsíc. Druhou velkou investicí bude stroj, na kterém se rolovaná zmrzlina vyrábí..

Na stroji určitě nedoporučuji šetřit. Nenechte se ale oškubat. Je to jen zařízení, které udržuje kovovou desku na nízké teplotě. Na rozdíl od výrobníků na zmrzlinu točenou tak stroj nemá na chuť zmrzliny žádný vliv. Proto mi přijde hloupost dát za stroj 200 000, a že je takových nabídek opravdu hodně. Já jsem si sehnal zmrzlinový stroj se servisema  tříletou zárukou za 35 000 korun od důvěryhodného prodejce. Nekupujte draho ale ani bazarové šmejdy.

Další vybavení jde sehnat víceméně za pár korun. Lednici na smetanu a ovoce můžete koupit na bazaru za pár korun, když budete hledat, najdete nějaké dokonce zadarmo za odvoz. Pokud budete chtít nabízet chlazené nápoje, lednici vám zapůjčí Coca-cola. Pronájem kávovaru jde zařídit od spousty společností zdarma za pravidelný odběr určitého množství kávy. S těmito zápůjčkami většinou dostanete i sklenice a kompletní kávový servis.

Další vybavení jako je barový pult, stoly a židle, čistící prostředky, lžičky, talířky a misky jsou již malé částky. Pokud si pult budete ctít vyrobit sami, zaplatíte za něj maximálně 5 000 korun. Nádobí a čistící náčiní nevyjde na víc než 3 000.

Mě se podařilo sehnat kompletní vybavení včetně první objednávky lžiček a misek na zmrzlinu s sebou za 70 000. Mám malé prostory v centru města s místy k sezení. V závislosti na vaší koncepci jdou náklady ještě mnohonásobně snížit.

Návratnost investice

Vrátí se vám vůbec investice? a za jak dlouho? S jakým riskem? To se liší od provozovny k provozovně. Když si koupíte stánek s veškerým vybavenm od nuly a za vše zaplatíte přes 250 000, určitě budete mít jinou návratnos investice než někdo kdo již má prostory i vybavení, pouze rozšiřuje provoz o rolovanou zmrzlinu. Stejně tak záleží jestli máte provzovnu na frekventovaných místech nebo u sebe ve sklepě kam přijdou 3 lidi za den.

Na jedné zmrzlině si při udržení běžných cen dá vydělat kolem 30 korun. Samozřejmě záleží opět na mnoho faktorech. Vždy se snažte udržet si kvalitu při nízkch nákupních cenách. Na surovinách nedoporučuji šetřit, radši o trochu zdražit zmrzlinu než používat nekvalitní ingredience. Kolik zmrzlin za den prodáte záleží hlavně na třech věcech. Tou první je kvalita. Jak vaše zmrzlina chutná a vypadá je alfou a omegou celého tohoto podnikání. Pokud uděláte všechno správně ale vaše zmrzlina bude vizuálně nehezká, nemáte šanci uspět. S chutí platí to stejné.

Druhou věcí je marketing. U marketingu je důležité zákazníky nejen získat, ale hlavně si je udržet a zajistit aby se rádi vraceli. Pokud je ve vašem městě rolovaná zmrzlina novinkou, hodně lidí ji přijde jen tak vyzkoušet. Vaší rolí je zajistit jim ten nejkvalitnější možný servis, aby byli s návštvou spokojeni. Aktivita na sociálních sítích a slevové akce jsou také ověřený způsob zajištění klientely. Branding je u rolované zmrzliny velmi důležitý. Inspiraci jsem si bral primárně od Starbucs, Dunkin‘ Donuts a 720. 

Třetím důležitým faktorem je lokace. I když není tak důležitá jako u tradiční tuctové zmrzliny, stále je třeba na ni myslet. Je dobré se držet u centra a na frekventovaných místech, ale musíte si dávat pozor na ceny nájmů. Chcete být vidět, ale ne za velkou cenu. Myslím že je lepší peníze investovat do marketingu než do drahé lokace. I když třeba takoví Rolls Bros si vedou výborně i na drahých místech.

Marketing

Alespoň základní marketing je u rolované zmrzliny nutný. Sociální média jsou osvědčenou metodou získání nových zákazníků a celkového povědomí o značce. To, jak vaše zmrzlina vypadá na pohled je velmi důležité z hlediska marketingu. Ve chvíli kdy fotky vaší zmrzliny budou sdílet zákazníci na sociálních médiích, máte prakticky vyhráno.

Zákaznické kartičky typu každá X-tá zmrzlina zdarma se vyplácí mnoho podnikům. Mluvil jsem se spoustou managerů a majitelů různých kaváren a cukráren. Většina z nich mi řekla že právě toto je poměrně úspěšná marketingová strategie, která se jim hodně osvědčila.

Při vytváření marketing plánu a obecně celého konceptu je důležité si uvědomit, kdo je vaše hlavní cílová skupina. Po konzultaci s stánků s rolovanou zmrzlinou jsem zjistil, že jsou to primárně mileniálové a rodiny s dětmi. Mladší generace je si obecně více vědoma toho co jí a co si pouští do svého organismu. Proto kvalitní suroviny mohou být dobrým „reklamním tahákem“. Tomu se dá také pěkně přizpůsobit ostatní doplňkový sortiment.

Rodiny s dětmi jsou spolu s turisty další velkou skupinou potencionálních zákazníků. Jsou ochotni utrácet. Pro rodinu s dětmi se finančně vyplatí víc dát si jednu vaši zmrzlinu a podělit se, než aby si každý dal svou vlastní do kornoutku. Naví v rolované zmrzlině nejsou žádné přidané cukry…. pro přehnané maminky ideál. Turisty asi komentovat ani nemusím.

K závěru

Doufám že se vám tento článek líbil. Pokud bude zájem, můžu z toho udělat minisérii, kdy se budu v každém článku věnovat určitému aspektu tohoto podnikání a budu vás informovat o mé cestě a přinášet vám rady z mé osobní zkušenosti. Jestli máte jakýkoli dotaz, nebojte se mi napsat, budu rád za zpětnou vazbu a vždy rád poradím nebo si naopak poradit nechám. Nezapomeňte odebírat feed a newsletter, aby vám neunikly jiné zajímavé  články.

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *